Hoe het begon
Waar begint iets? Een markant punt was 1997. Toen heb ik ontdekt dat ik een talent heb om processen te verbeteren. We kregen van Hewlett Packard de uitdaging om meer printers te produceren met hun productielijnen. De vraag was op dat moment zo groot dat ze deze niet aankonden en daardoor marktaandeel dreigden te verliezen.
Toen we in november 97 begonnen werden er per lijn 200-250 printers per shift geproduceerd. Ik kreeg 1 van die lijnen toegewezen om samen met de mensen op die lijn te kijken hoe er meer geproduceerd kon worden. Ergens in december kreeg ik een idee om het werk anders te organiseren. Mijn hypothese was dat we dan 100 printers per uur zouden kunnen maken. ‘s Ochtends mijn idee gepresenteerd en ‘s middags de opdracht op zak: ga het maar proberen.
Midden januari het experiment uitgevoerd: 812 printers in 1 shift! Een wereld record, volgens de ontwerpers van de lijn technisch onmogelijk en de reactie van medewerkers “eindelijk een dag lekker gewerkt”. Van dat soort dagen wilde ik er meer!
Thema 1998-2003: Ontdekken van Lean
In het begin was ik gewoon bezig met het verbeteren van processen en het ontwerpen van nieuwe processen. Ik had geen idee dat het een naam had en dat er al tig boeken over geschreven waren. Toen ik dat eenmaal wist heb ik maar eens een leesbudget aangevraagd.
In deze periode ben ik ook begonnen met het geven van Lean trainingen. Collega’s hadden de eerste training eind 1998 ontwikkeld en daar ben ik toen in gaan deelnemen. Wat later ook actief aan de slag gegaan met het verder ontwikkelen van deze trainingen, onder andere voor Scania. Deze Scania specifieke training ook vaak gegeven aan medewerkers van Scania.
Een vraag die ons aan het eind van deze periode bezig hield was wat nou de beste manier is om Lean te introduceren. Twee gedachten vochten daarbij om voorrang:
- Iedere organisatie is uniek.
- Veel organisaties hebben vergelijkbare problemen.
Thema 2003-2007: Lean kan anders
In 2003 ben ik veranderd van werkgever. Eén van de eerste dingen die ik daar heb opgepakt was het ontwikkelen van een nieuwe training. Tot dan toe waren de trainingen die we gaven redelijk traditioneel met uitleg over de 7 verspillingen; over het creëeren van flow, etc. Dat beviel eigenlijk niet zo goed.
Waarom moeten we mensen vertellen over verspilling? Krijgen ze niet echt energie van…
We hebben toen, bij mijn weten de eerste, lean training ontwikkeld waarbij we niets vertellen over verspilling; niets vertellen over tools. We gaven alleen maar richting; een uitdaging. Dat was in 2003!
De deelnemers gingen dan zelf aan de slag om tot oplossingen te komen. Dat gaf pas enthousiasme!
Deze training is heel succesvol gebleken; is door meerdere organisaties overgenomen en wordt nog steeds gebruikt. Voor veel organisaties was dit de eerste stap die ze samen met ons zetten op weg naar Leane processen.
Thema 2007-2010: Een eigen weg zoeken
In 2007 heb ik mij gevestigd als zelfstandig ondernemer. Dat was nog niet zo makkelijk. Ik heb altijd met veiligheidsschoenen aan op de werkvloer gewerkt en nu moest ik ook zoiets als marketing en sales op gaan pakken.
Wat ook niet makkelijk was, was het groeiende besef dat ik iets niet goed deed. Al die jaren leuke projecten gedaan waarbij we meestal ook hele mooie resultaten wisten te behalen. Maar ja, als extern consultant komt er een dag en dan rond je je opdracht af. En wat gebeurt er daarna?
Bedoeling is natuurlijk dat organisaties daarna zelf hun weg van continu verbeteren oppakken en keer op keer mooie resultaten weten te halen. Wat ik echter vaak zag was dat het tempo van verbeteren vertraagde of erger; dat het resultaat dat geboekt was langzaam verviel in oude gewoontes. Dat kan niet de bedoeling zijn!