Mijn naam is Emiel van Est en al meer dan 25 jaar ben ik bezig met het thema Lean en Continu Verbeteren. Centrale vraag in mijn werk is:
Hoe maak je Continu Verbeteren daadwerkelijk continu?
Mijn verbeterwerk is begonnen met het verbeteren van processen in heel diverse organisaties. Vaak ging het dan om planning en levertijd problemen.
Dat ging mij goed af maar wat op begon te vallen is de terugval die veel klanten hadden nadat er een einde kwam aan mijn begeleiding. Dat triggerde een zoektocht naar het daadwerkelijk continu maken van Continu Verbeteren.
In 2010 las ik het boek Toyota Kata van Mike Rother. Daarin vond ik antwoorden op wat er nog meer nodig is om daadwerkelijk continu te verbeteren. Sindsdien ben ik Toyota Kata “ambassadeur” in Nederland en sinds 2013 uitgever van de Nederlandse vertaling van Toyota Kata en later van Toyota Kata Cultuur.
Een aantal jaren later ontdekte ik dat ik met Toyota Kata nog niet alle puzzelstukjes voor daadwerkelijk Continu Verbeteren had gevonden. Ik ben me toen gaan focussen op de cultuuraspecten die nodig zijn voor Continu Verbeteren.
Huidige Dienstverlening
Doordat ik steeds nieuwe dingen heb geleerd over Lean en Continu Verbeteren heb ik ook steeds mijn dienstverlening daarop aangepast. Hieronder een overzicht van mijn huidige dienstverlening.
Verbeteren Doorlooptijd en Leverbetrouwbaarheid
In 2001 had ik mijn eerste succes met het verbeteren van de doorlooptijd en leverbetrouwbaarheid. Sindsdien bleken doorlooptijden en leverbetrouwbaarheid terugkerende thema’s:
- van machinefabriek tot meubelfabriek;
- van trailerbouwer tot kinderpsychiatrie;
- van jobshop tot gemeente.
In de loop der jaren heb ik vele organisaties geholpen bij het verbeteren van hun doorlooptijden en leverbetrouwbaarheid. Al doende heb ik een aantal inzichten opgedaan die ik verder nergens ben tegengekomen. In deze masterclass ga ik ze met je delen!
Na deze masterclass kan ik je verder helpen met het daadwerkelijk verbeteren van doorlooptijden en leverbetrouwbaarheid in jullie organisatie.
Introductie Toyota Kata
Toyota Kata heeft een centrale plek gekregen in mijn werk. In deze Introductie Toyota Kata neem ik je mee van de eerste kennismaking met de Verbeter Kata en de Coaching Kata tot en met de toepassing in Hoshin Kanri / Strategy Deployment / Policy Deployment.
Na deze introductie kan ik je verder helpen met de daadwerkelijke introductie van Toyota Kata in jullie organisatie.
Strategy Deployment
Hoshin Kanri / Strategy Deployment / Policy Deployment, allemaal namen voor ongeveer hetzelfde: het verbinden van de topfloor met de shopfloor zodat strategische doelen ook daadwerkelijk gehaald kunnen worden.
In twee tot drie uur kan ik dit onderwerp aan jullie management team uitleggen in een deze compacte masterclass. Als je daarna verder wenst te gaan kan ik helpen met de daadwerkelijk introductie van Strategy Deployment in jullie organisatie.
Kata Coaching en Verbeter Cultuur
Als je Lean en Continu Verbeteren echt onderdeel wilt laten worden van jullie organisatie is er meer nodig dan medewerkers naar training sturen. De cultuur van de organisatie moet worden omgebogen naar een daadkrachtige verbetercultuur.
In deze masterclass gaan we concreet in op wat er in zo’n verbetercultuur van belang is en hoe je hier invulling aan kunt geven. Ik zal je laten zien hoe de twee Toyota Kata. Kata routines, de Verbeter-kata en de Coaching Kata, een centrale plek innemen in het ontwikkelen van een Continu Verbeter Cultuur.
Overige websites
Naast deze, vooral Nederlandstalige, site over Toyota Kata heb ik nog twee andere websites.
https://www.leanmanagement.nl/ is ook hoofdzakelijk Nederlandstalig en is mijn eerste Lean gerelateerde website.
https://emielvanest.nl/ is vooral Engelstalig waar ik sinds 2016 mijn nieuwste ideeën en inzichten ben gaan delen. Meest noemenswaardig zijn een aantal artikelen die ik in 2019-2020 heb geschreven over de inzichten die ik kreeg toen ik het culturele ontwikkelingsmodel Spiral Dynamics ging koppelen aan Lean.