Tijdens een lange autorit met Mike Rother door Duitsland ontstond het idee om samen in Nederland een seminar en een workshop te organiseren. Ik was in die tijd bestuurder van Stichting Lean 2.0. Onder die vlag hebben we toen deze eerste kennismaking met Toyota Kata in Nederland georganiseerd. Hieronder zie je het oorspronkelijke marketing materiaal.
TOYOTA KATA TRAINING
BOUW CONCURRENTIEVOORDEEL MET LEAN
LEAN MANAGEMENT OM CONTINU VERBETEREN IN STAND TE HOUDEN
Op 15, 16 en 17 november 2011 voor het eerst in Nederland!
Deze cursus, gebaseerd op het boek Toyota Kata door Mike Rother, presenteert het volgende niveau van denken over Lean en Operationeel Management.
Het is moeilijk om Lean verbeteringen vast te houden. Onze inspanningen hebben tot vele successen geleid, maar niet tot veel blijvende successen. We zijn geneigd om Lean experts aan te trekken, die een belemmering worden voor blijvende verbetering. Wanneer we onze aandacht verleggen naar het volgende verbeter project, degraderen de zojuist afgeronde projecten. Algehele vooruitgang is traag en de culturele veranderingen tot voortdurende verbetering zijn minimaal.
We weten hoe we verbeteringen meer duurzaam en continu kunnen maken en dat is wat wordt onderwezen in de Toyota Kata cursus. Een sleutel is het creëren van een Lean cultuur waar verbetering op dagelijkse basis plaatsvindt, gecoacht door managers. De verschuiving =verbetering verwijdert zich van de projectmatige aanpak geleid door een Lean staf, naar een dagelijkse activiteit geleid door managers.
De Lean tools zijn nog steeds geldig, en inderdaad nodig. Maar het gebruik van de Kata aanpak in de wijze waarop deze hulpmiddelen worden toegepast ontwikkelt de context voor systematische probleemoplossing en innovatie door alle medewerkers. Kata beïnvloedt uw organisatie door:
- Het verstrekken van een systematische, wetenschappelijke routine die kan worden toegepast op elk probleem of uitdaging.
- Het standaardiseren hoe de leden van een organisatie oplossingen ontwikkelen.
- Het migreren van managers in de richting van een rol van coach en mentor, door ze coaching cycli te laten oefenen.
- Het kaderen van PDCA zodat mensen iedere dag kleine stappen nemen.
Toyota Kata biedt een krachtige context die u in staat stelt om de bekende Lean elementen, tools en systemen beter te benutten en verbetering in stand te houden.
Toyota Kata Cursus Preview
Op 15, 16 en 17 november 2011 voor het eerst in Nederland!
Overzicht
Deze cursus is een doorbraak die zich specifiek richt op de rol van leiders en managers. Het geeft een management benadering waarmee een organisatie effectief door onvoorspelbaar terrein kan bewegen naar gewenste nieuwe condities en niveaus van presteren. Door het beoefenen van het Verbeter Kata, kunnen veel mensen leren en betrokken raken bij het proces van verbetering, aanpassing en innovatie. Dit is een bijzonder goede bron van duurzaam concurrentievoordeel.
De Verbeter Kata toont u hoe iets wat we al nastreven, maar tot nu toe zelden bereiken te operationaliseren: echte continue verbetering.
Deze cursus gaat verder dan de 14 principes beschreven door Jeffrey Liker,University of Michigan College of Engineering Professor of Industrial Operations Engineering, en helpt de deelnemer te begrijpen hoe zijn / haar organisatie innovatiever en flexibeler te maken, terwijl het voortdurend verbetert. Dit is de volgende stap in de continue verbetering. In combinatie met de Lean bouwstenen zorgt deze cursus voor een nieuwe gids voor hen die leiding geven aan continue verbetering en systeemdenken in operationeel management. De Verbeter Kata is de context waarbinnen de Lean tools zijn ontworpen om te functioneren.
Cursus Structuur
Een dynamische cursus structuur deelt nieuwe onderzoeksresultaten en biedt hands-on oefening voor leiders en managers
Het programma bestaat uit twee onderdelen. De eerste dag is een seminar dat de nieuwe management concepten introduceert. De tweede en derde dag zijn een hands-on workshop bij een gastbedrijf. De voertaal tijdens het seminar en de workshop is Engels.
U hebt twee opties:
- Bijwonen van alleen het seminar op de eerste dag. (Maximaal 100 deelnemers)
- Bijwonen van het seminar op de eerste dag plus de tweedaagse hands-on workshop bij een gastbedrijf. (Maximaal 20 deelnemers)
Het bijwonen van het seminar op de eerste dag is een goede eerste stap op weg naar deze nieuwe leiderschapstijl. Voor organisaties die hun management systeem en hun Lean inspanningen willen ontwikkelen naar het volgende niveau wordt het deelnemen aan alle drie de dagen aanbevolen.
Workshop deelnemers moeten deelnemen aan het seminar als voorbereiding op de workshop.
Één-daags Seminar
Doelstelling Seminar: Bewustzijn en Begrip van een Nieuwe Manier van Managen
Dit seminar is voor elke organisatie die op zoek is naar een betere manier van leiden; managen en mensen ontwikkelen om voortdurende verbetering, aanpassing, overleving en superieure resultaten te realiseren. Het beschrijft een manier om een organisatie naar de top te brengen en te houden door het beïnvloeden van hoe iedereen in de organisatie denkt, handelt en reageert.
- Introduceert nieuwe onderzoeksresultaten en legt uit hoe Toyota leiding geeft aan haar medewerkers
- Ontwikkelt bewustzijn van een leiderschap-model en een methode van managen waarmee organisaties effectiever aanpassing, innovatie, en blijvend concurrentie voordeel realiseren
- Discussieert hoe organisaties werken aan de overschakeling naar dit management model
Hoe kunnen we onze bedrijven leiden, zodat ze zullen overleven en gedijen op de lange termijn? Omdat de toekomst voorbij hetgeen ligt dat we kunnen zien, kunnen de oplossingen die we vandaag gebruiken hun effectiviteit verliezen. Het zijn dus niet de oplossingen zelf-de Lean technieken, het huidige winstgevende product, of wat dan ook- die voorzien in een duurzaam concurrentievoordeel, maar eerder de vaardigheid om omstandigheden te begrijpen en passende, slimme oplossingen te creëren. Het ontwikkelen van deze vaardigheid in elke organisatie is een kerntaak van leiderschap en management.
Op basis van zes jaar onderzoek over management en leiderschap bij Toyota, die wordt gepresenteerd in Mike Rother’s boek Toyota Kata, zal dit seminar een op onderzoek en ervaring gebaseerde kijk bieden op twee specifieke gedragsroutines, of kata (patroon of vorm, letterlijk vertaald uit het Japans als “manier van dingen doen”):
De Verbeter Kata—een herhaalde routine om uitdagende doel toestanden te realiseren, door stap voor stap door obstakels heen te werken en steeds te leren van de problemen die we tegenkomen.
De Coaching Kata—een patroon om medewerkers op ieder niveau de Verbeter Kata te leren en zeker te stellen dat het hun manier van denken en handelen motiveert.
Deze onderzoeksresultaten komen op een niveau waar we het meer in detail hebben over de menselijke psychologie in organisaties dan waar ook gebruikelijk in productie. De beschreven gedrag routines zijn universeel en toepasbaar in veel verschillende organisaties, oud of nieuw, productie of anderszins, en ze bieden een nieuw en meer effectief model van managen voor organisaties.
Twee-daagse workshop
In de twee-daagse workshop (welke direct aansluit op het één-daagse seminar), gaan we aan de slag met de Verbeter Kata. Deze workshop zal gehouden worden in een fabriek.
Workshop Doel: Nemen van de eerste stap en leren wat er bij komt kijken
- Hands-on oefenen van de Verbeter Kata en de Coaching Kata
- Door te oefenen, een dieper bewustzijn ontwikkelen wat dit nieuwe model voor leiderschap en management inhoudt, en wat er nodig zal zijn om dergelijke routines te ontwikkelen in een organisatie.
Er zullen drie of vier teams zijn van vijf mensen. Ieder team zal oefenen met een productie proces. Vier routines zullen worden geïntroduceerd en geoefend onder begeleiding van Mike Rother en Emiel van Est:
- Begrijpen huidige toestand (Proces analyse)
- Vastleggen doel-toestand
- PDCA richting doel-toestand (indien mogelijk)
- Leiden coaching cycli (coach ‹–› leerling)
Instructeurs
Mike Rother
Mike Rother is een onderzoeker, engineer, onderwijzer en schrijver. Hij is het meest bekend als schrijver van de boeken Learning to See en Toyota Kata. Hij is gast onderzoeker aan de Technical University Dortmund en was als onderzoeker verbonden aan het Lean Enterprise Institute; University of Michigan, en het Fraunhofer Institute.
Hij verbindt de academische wereld en de fabriek met onderzoek dat zowel Engineering, Management, Sociale Wetenschap als Psychologie bestreikt. Hij is in honderden productielocaties over de hele wereld geweest en heeft de neiging samen te werken met organisaties waar senior managers nieuwsgierig zijn… organisaties die het zelf willen doen, die willen experimenteren, en openstaan om samen te leren.
Hij bestudeert Toyota Toyota sinds 1989 en richt zijn aandacht de laatste jaren vooral op Toyota-style management. Hij doet ervaring op in dit gebied door een combinatie van het observeren van Toyota en praktische experimenten met leiders en managers die hij begeleidt in het ontwikkelen van nieuwe patronen van denken en doen in hun organisaties.
Emiel van Est
Emiel van Est heeft een engineering achtergrond en is in 1997 het proces-verbeter-vak ingerold. Sindsdien heeft hij vele organisaties geholpen bij het verbeteren van hun processen, zowel in Nederland als in het buitenland. Hij weet daarbij theoretische concepten op een praktische manier te vertalen naar de werkvloer.
Hij is medeoprichter van Stichting LEAN 2.0 die zich sinds 14 februari 2010 sterk maakt voor het verspreiden van het Lean denken en Lean doen in de overtuiging dat dat een bijdrage kan leveren in de oplossing van problemen waar organisaties en de maatschappij mee te maken hebben. Het is zijn ambitie om zo veel mogelijk mensen te besmetten met het continu verbeter virus.
Voor Wie?
- Elke manager die effectiever wil leiden en managen
- Lean specialisten
- P&O’ers die de mensen in hun organisatie effectiever willen betrekken
- Senior leiders die hun vaardigheden om te leiden en te managen willen verbeteren
- Value Stream Mappers die effectiever willen zijn in het bereiken van hun future-state maps
Het ontwikkelen van interne routines en vaardigheden voor verbetering en aanpassing-in alle processen door alle medewerkers- betekent dat u bezig bent met de cultuur van de organisatie. Dit is, per definitie, iets dat een organisatie zelf moet doen. Deze cursus is ontworpen om een gezonde basis te bieden en om een dergelijke inspanning te versnellen.
Bedrijven die leden van hun management team aan deze cursus laten deelnemen krijgen de meest bruikbare waarde voor een vervolg.
Als een organisatie een verandering van de cultuur wil bewerkstelligen, vereist dat leiderschap van het top management. Bij een dergelijke wijziging zijn het de senior managers die, als eerste uit de organisatie, vertrouwd moeten raken met de Verbeter Kata en de Coaching Kata, door te oefenen. Dat is de bedoeling van deze cursus.
Wij stellen ons de deelnemers van deze cursus voor als de “voorhoede” in hun organisatie. Dit zijn personen die in de organisatie verantwoordelijk zijn voor planning, monitoring, en fine-tuning van hun interne onderwijs en coaching aanpak.
Deze cursus is zeer geschikt voor afgestudeerden van een Lean certificaat programma die de volgende stap willen nemen in de ontwikkeling van hun vaardigheden voor het leiden en het bereiken van continue verbetering.
Deze cursus is ook zeer geschikt voor value stream mappers . Deze cursus laat zien hoe u effectief richting de ontworpen future state kunt komen door het toepassen van de Verbeter Kata op het proces niveau.
Locatie
Het seminar op 15 november zal gehouden worden in de omgeving van Arnhem.
De workshop op 16 en 17 november zal gehouden worden in de omgeving van Breda. Om deel te kunnen nemen zal een geheimhoudingsverklaring omtrent concurrentie gevoeldige informatie moeten worden getekend.