Hoe kunnen we beter verbeteren?
Voor mij is dit een leidende vraag. Ik vraag me dus ook al een paar jaar af:
Waarom valt continu verbeteren zo vaak stil?
Eureka!
Ik denk dat ik een antwoord heb gevonden!
Al een hele tijd spookte er een hypothese door mijn hoofd. En steeds waren er indicaties dat de hypothese wel eens kon kloppen. Een aantal ervaringen in 2016 hebben mij gesterkt in het geloof dat de hypothese klopt.
Hypothese
Vertel, vertel, wat is de hypothese. De hypothese is:
Continu verbeteren stopt als de richting niet helder is.
“Begrijp de richting” is niet voor niets de eerste stap van de verbeter-kata!
Uitleg
Continu verbeteren, daar kun je niet tegen zijn. Toch? Iedereen wil continu verbeteren en er is een hele industrie ontstaan die organisaties daarbij wil helpen. Er wordt veel geld uitgegeven om over Lean te leren of allerlei Belts aan te schaffen. In sommige gevallen lopen die investeringen in de miljoenen.
Wat ik keer op keer bevestigd heb gekregen het afgelopen jaar is dat die investeringen worden gedaan zonder dat helder gedefinieerd is hoe “beter” er uitziet voor onze organisatie. Velen kopen een continu verbeter machine zonder te weten welke verbeteringen ze willen produceren, hoeveel verbeteringen ze willen produceren en aan wie ze deze verbeteringen willen verkopen. In de wereld waar ik vandaan kom wordt er niet in een machine geïnvesteerd als er op dit soort vragen geen antwoord is.
Waarde en verspilling
Maar het gaat toch over het creëren van waarde en het elimineren van verspilling?
Dat verhaal wordt al 30 jaar verteld. Hoe goed heeft dat gewerkt?
Met het elimineren van verspilling zijn er belangrijke problemen:
- Ze horen bij de huidige manier van werken, ze zijn een gevolg en geen oorzaak.
- Als je alles weghaalt wat je niet wilt hebben is dat nog geen garantie dat je overhoudt wat je wel wilt hebben.
- Focus op wat je niet wilt geeft niet echt veel energie.
- Dat waar je op focust dat groeit…
Wat we willen dat groeit is natuurlijk de waarde die we leveren. Met waarde is er echter ook een belangrijk probleem. Daarover heb ik afgelopen jaar een nieuwsbrief rondgestuurd naar de mensen die zich hebben ingeschreven voor mijn mailinglijst: er is meer dan alleen klantwaarde.
Uitnodiging
Ik wil je uitnodigen om na te denken over “beter” Wat is dat voor jullie in jullie context?
En dan nog iets. Probeer niet over 10% beter na te denken. Probeer na te denken over radicaal beter, een factor 10 beter bijvoorbeeld. Ook daarover heb ik recent een nieuwsbrief rondgestuurd: 10% beter of 10x beter?
Mocht je daarover willen sparren of daar hulp bij nodig hebben, dan mag je me altijd bellen 0647133892 of mailen!