De LEAN gemeenschap staat op een belangrijk punt. Waar we in het verleden de aandacht hadden op het maken van Value Stream Maps, 5S en verspilling elimineren, verschuift de aandacht nu naar leiderschap en het ontwikkelen van een continu verbeter mentaliteit in organisaties.
Zo langzaamaan begint men te snappen wat Toyota, ons grote voorbeeld, doet. Er is echter een groot verschil tussen Toyota en al die andere organisaties. Toyota heeft een lange geschiedenis van continue verbeteren, van het opleiden van mensen, van het leiden van een organisatie. Daar is het laag voor laag opgebouwd gedurende de laatste 100 (?) jaar.
Dat de aanpak van Toyota succesvol is, daar is iedereen het wel over eens. De vraag is echter hoe we deze succesvolle aanpak kunnen kopiëren naar organisaties met een geheel andere geschiedenis, met managers die geheel anders zijn gevormd.
Dit is voor het grootste deel nog onbekend terrein. Het beste wat daar op dit moment voor beschikbaar is, is volgens mij het werk van Mike Rother. Zijn in 2010 verschenen boek TOYOTA KATA geeft een diepgaand inzicht in de wijze waarop binnen Toyota managers samen met mensen uitdagingen aangaan. Het boek zet ook een aantal vast gewortelde ideeën over LEAN in een geheel ander daglicht.
Verder is Mike met deze methodieken aan het experimenteren bij diverse organisaties. Op zijn website deelt hij regelmatig de laatste inzichten en verbeteringen. Al het materiaal op zijn website is in het Engels. Voor velen is dat een drempel. Deze website wil deze kennis beschikbaar maken voor Nederlandstaligen. Ook het prachtige “Blauwe Boekje” staat gepland om vertaald te worden zodat alle mensen op de Genba er mee aan de slag kunnen.
Ik ben ook aan het experimenteren met de Toyota Kata. Mijn ervaringen en inzichten zal ik hier gaan delen.
Geef een reactie