Hoe zorg je ervoor dat de verbeter-inspanningen van velen aan het eind van de rit ook echt optellen?
Dit is de grote verbeter-uitdaging en een voorwaarde voor daadwerkelijk continu verbeteren. Wat moet je als leiding van een organisatie doen om dat voor elkaar te krijgen? Wat u in deze middag kunt leren is het meest krachtige dat we tot nu toe hebben ontwikkeld!
Inhoud
Hoshin Kanri
Dit dagdeel staat in het teken van Hoshin Kanri, ook wel Policy Deployment of Strategy Deployment genoemd.
Dat klinkt ingewikkeld en tot nu toe was dat ook zo. Echter, door de verbeter-kata consequent op meerdere lagen in de organisatie toe te passen en deze toepassingen op een logische manier aan elkaar te knopen ontstaat een heel simpel systeem.
Met dit simpele systeem kunt u de verbeter-inspanning van velen eenvoudig richten op één of meer strategische doelen.
Het is de kunst van het klein maken. Zo klein dat een individuele medewerker of een operationeel team snapt hoe ze een bijdrage kunnen gaan leveren aan het grotere geheel.
Neem uw eigen storyboard mee, dan kunnen we laten zien hoe één en ander er in uw situatie uit kan zien.
Coaching
Door met bovengenoemd simpele systeem aan de slag te gaan wordt de coaching opeens ook een stuk eenvoudiger. U groeit daar als manager op een heel natuurlijke manier in. Het is heel duidelijk welke vragen u kunt (moet?) gaan stellen en aan wie. In het begin hoeft dat nog niet allemaal zo super strak.
U kunt al wel een begin maken met een lijstje coachingsvragen. Zo kunt u een coaching kata maken die past bij uw eigen stijl. Naarmate de structuur duidelijker wordt en mensen echt in beweging komen groeit uw ervaring met het stellen van relevante coachingsvragen en zal ook de scherpte daarvan toenemen.
We zullen u ook laten zien welke coaching structuur u ongeveer nodig zult hebben om continu verbeteren in uw organisatie handen en voeten te geven.
Resultaat
U zult de verbeter-kata op weer een dieper niveau snappen. U zult ook het fractale karakter van de verbeter-kata gaan zien.
U krijgt een duidelijke, eenvoudige structuur mee voor het organiseren van het verbeter-werk naar strategische doelen.
U krijgt een duidelijke richtlijn voor het inrichten van uw verbeter-organisatie.
U zult ook woorden hebben om met collega’s het gesprek aan te gaan over de obstakels waar jullie tot nu toe tegenaan gelopen zijn. Daarmee kunt u een begin maken naar daadwerkelijk continu verbeteren in uw organisatie.
Vervolg
Deze training is de laatste in een reeks van drie. Meer training in een klassikale setting heeft volgens ons geen zin. Niet dat er na deze training niets meer te leren valt. De rest van het leren moet echter gebeuren in uw eigen werkomgeving. Uiteraard helpen we u daar graag verder mee.
Hierna moet u gewoon aan de slag!
Doelgroep
Continu verbeteren vereist een grote mate van betrokkenheid van het topmanagement van een organisatie. Graag zien wij dat topmanagers tijd vrijmaken om te leren over één van de belangrijkste voorwaarden voor continu verbeteren: een duidelijke, logische en coherente structuur inrichten waarbij zowel inhoud als coaching op een heel natuurlijke manier samengaan.
Deze training is ook geschikt voor interne Lean of Six Sigma specialisten met directe toegang tot het topmanagement.
Hoor je niet tot deze twee doelgroepen en wil je toch graag deelnemen, neem dan even contact op om te overleggen.
Praktische zaken
Benodigde voorkennis:
- Voor deze training is basiskennis van de verbeter-kata vereist, verkregen door bijvoorbeeld al een tijdje met de verbeter-kata te hebben gewerkt of omdat u een introductie cursus hebt gevolgd. Tevens is het noodzakelijk dat u weet hoe u doeltoestanden moet maken.
Aantal deelnemers:
- minimaal 4
- maximaal 8
Planning
- Deze training geven we in-company en kan geheel naar uw wensen worden ingepland.
Aanmelden
Aanmelden voor een training kan door een mailtje te sturen met uw contactgegevens, factuurgegevens en de gewenste trainingsdatum.
Prijzen en voorwaarden
De prijs voor deze training is €2000 (exclusief BTW).
Betaling 14 dagen na facturering of vijf dagen voor de aanvang van de training, afhankelijk wat het eerste komt.
Trainers
Lindsie van der Horst
Lindsie heeft 16 jaar bij Toyota Material Handling gewerkt. Zij heeft daar aan diverse, internationale, teams in sales en marketing leiding gegeven. In deze diverse rollen heeft ze “The Toyota Way” bij de bron leren kennen.
Sinds 2015 zet ze haar kennis en ervaring in om organisaties te helpen met continu verbeteren. Ze weet daarbij, vanuit haar management ervaring en Toyota achtergrond steeds weer vragen te stellen die uitnodigen tot nadenken en reflectie, niet in de laatste plaats over de eigen rol in het geheel. Haar motto:
Een verandering begint met de eerste vraag
Praat eens met Lindsie: 06 51 404 037
Mailen kan natuurlijk ook: lindsie@leanmanagement.nl
Emiel van Est
Emiel is een Toyota Kata Pionier.
- In 2011 organiseerde Emiel in Nederland het eerste Toyota Kata seminar en tweedaagse workshop met medewerking van Mike Rother.
- Sinds eind 2012 geeft hij zelf Toyota Kata trainingen in Nederland en daarbuiten.
- In 2013 realiseerde hij samen met Marleen Masselink de Nederlandse vertaling van Toyota Kata.
- Sinds 2013 ligt zijn focus op het integreren van Toyota Kata en Hoshin Kanri (Policy Deployment).
In 1997 startte Emiel met het verbeteren en ontwerpen van processen voor Hewlett Packard en heeft sindsdien een diverse groep van klanten met hun Lean inspanningen geholpen in vele verschillende industrieën. Hij geeft al vele jaren trainingen over Lean en nu over Toyota Kata.
Praat eens met Emiel: 06 47 133 892
Mailen kan natuurlijk ook: emiel@leanmanagement.nl
Aanbevolen boeken:
Verbeter Kata Handboek, geschreven door Mike Rother.
Toyota Kata: Managen naar verbetering, aanpassingsvermogen en superieure resultaten, door Mike Rother.